
Kerstpakket: ja of nee?
Met de feestdagen voor de deur staat menig werkgever weer voor de vraag of hij al dan niet een kerstpakket voor zijn personeel in huis haalt. Waar kiest hij dan voor? En: wat mag het kosten? Dit jaar kunnen werkgevers nog van de huidige werkkostenregeling gebruik maken, maar vanaf 1 januari 2015 wordt die regeling aangescherpt. Ondanks dat kan een kerstpakket de moeite waard zijn, maar dan wel eentje waar goed over nagedacht is.
Het kerstpakket is en blijft favoriet bij Nederlanders. Uit een peiling blijkt dat 92% van de respondenten het kerstpakket van werkgevers aan werknemers een goede traditie vindt die zeker in stand moet worden gehouden. Dit jaar worden er zo’n 4,85 miljoen kerstpakketten met een gemiddelde waarde van zo’n € 42,- uitgedeeld. 75% van die pakketten is een traditioneel pakket. De andere 25% is een zogenaamd ‘eigen-keuze-pakket’.
Levensmiddelen: onnodig en nutteloos
De keuze in kerstpakketten is overweldigend en er is tegenwoordig heel veel mogelijk: zelf pakketten samenstellen, duurzame kerstpakketten, een kleinigheid (kerstattentie) of grotere pakketten. Toch kiezen organisaties over het algemeen nog altijd voor het traditionele pakket: meer dan de helft van de werknemers krijgt een levensmiddelenpakket, hoewel ze dit het minst waarderen. Een kwart van de Nederlanders die een dergelijk pakket mee naar huis krijgt, vindt het niet nodig of nutteloos. Maar om nu dan maar meteen het kerstpakket te schrappen, is ook geen goed idee. Onderzoek wijst namelijk uit dat een kerstpakket krijgen goed is voor de motivatie van de werknemer.
Do’s en don’ts
Uit een poll bleken ontvangers van een kerstpakket absoluut niet te zitten wachten op linnengoed (handdoeken, servetten), servies of pannensets, kortingsbonnen, alcohol, kaas of paté hun pakket. Producten als een bad- of doucheset, chocola, alcohol, een cadeaubon en (geur)kaarsen werden daarentegen juist wél gewaardeerd. Ook oer-Hollandse thema’s zijn populair. En meer dan ooit wordt het kerstpakket dit jaar beïnvloed door maatschappelijke ontwikkelingen. Een bruikbare inhoud staat centraal en duurzaamheid gaat een steeds grotere rol spelen, evenals als pakketten waarmee een goed doel wordt ondersteund.
Wij wensen u hele gezellige feestdagen!