
7 manieren waarop de kantoorinrichting effect heeft op de productiviteit
Heeft u ooit stilgestaan bij het feit dat de inrichting van uw kantoor effect kan hebben op de productiviteit van uw medewerkers? Geen zorgen als u daar nooit zo over nagedacht heeft, u bent zeker niet de enige! Problemen met productiviteit worden vaak gelinkt aan niet werkende software of ongemotiveerde medewerkers, maar de inrichting van uw kantoor is minstens net zo belangrijk.
De inrichting van het kantoor heeft namelijk een enorme impact op medewerkers. En vrijwel alles wat effect heeft op medewerkers, heeft óók effect op hun productiviteit. In positieve of negatieve zin!
Hoe kan de kantoorinrichting effect hebben op de productiviteit van uw medewerkers? In dit artikel delen we 7 van de belangrijkste manieren waarop de kantoorinrichting effect kan hebben op de productiviteit.
1. Medewerkers zitten te dicht bij elkaar
Hoewel dit een ‘probleem’ is dat post-corona hoogstwaarschijnlijk minder vaak voor zal komen, kan het zijn dat mensen die dag in, dag uit te dicht bij elkaar zitten op kantoor, hier nadelige effecten van ondervinden. Misschien heeft u het zelf ook wel eens ervaren, als u bijvoorbeeld probeert om wat werk te doen in de trein of in het lokale koffietentje en uw buurman naar uw mening eigenlijk nét iets te dichtbij zit. Grote kans dat u zich niet helemaal op uw gemak voelt. Stelt u zich nu eens voor dat u altijd werkt met iemand die te dicht op u zit. Niet zo gek, dat dit een effect kan hebben op medewerkers, toch? Zorg voor voldoende scheidingswanden tussen de werkplekken.
2. Medewerkers vinden de inrichting niet prettig
Het is ontzettend belangrijk dat medewerkers zich op hun gemak voelen op kantoor. Een layout die logisch is, stimuleert meer dan een omgeving die voor medewerkers niet prettig aanvoelt. Vraag uw medewerkers dus eens naar wat ze eigenlijk van de inrichting vinden. Wie weet wat voor inzichten dat oplevert!
3. Medewerkers hebben het gevoel dat ze bekeken worden
Hoewel het vaak gestimuleerd wordt om de hiërarchische structuur niet zichtbaar te laten zijn op de werkvloer, kan het in sommige bedrijfsculturen ook nadelig werken voor medewerkers om constant omringt te zijn door hun leidinggevende of directieleden. Het kan zijn dat ze zich bekeken voelen, waardoor ze zich veel bewuster zijn van het werk dat ze doen, wat leidt tot stress achtige reacties én meer fouten. In zo’n geval werkt een combinatie van open kantoortuin met een paar losse kantoren vaak beter.
4. Samenwerking wordt niet bevorderd
Eén van de grote voordelen van werken in een open kantoortuin, is dat het de samenwerking stimuleert. Heeft u een andere kantoorindeling? Geen probleem! Zo lang u maar zorgt dat er wél plekken zijn waar medewerkers samen met collega’s aan een project kunnen werken.
5. Medewerkers moeten van kantoor naar kantoor lopen om vragen beantwoord te krijgen
Een beetje beweging is goed en de open kantoortuin is ook niet alles, maar toch is het andere uiterste ook niet wenselijk; voorkom daarom dat medewerkers constant heen en weer moeten lopen tussen verschillende werkplekken om vragen te stellen en/of hun werk gedaan te krijgen. Plaats afdelingen/medewerkers die veel moeten afstemmen bij elkaar in de buurt om onnodig ‘verkeer’ tot een minimum te beperken.
6. De layout van het kantoor past niet bij de omvang
Als u probeert om de kantoorinrichting van grote, succesvolle bedrijven als Google en Facebook te kopiëren naar u eigen, kleine kantoor, zal uw inrichting geen succes worden. Hou daarom bij het bedenken van de layout rekening met het formaat van uw kantoor. Natuurlijk kunt u de succesvolle elementen van grote bedrijven gebruiken, maar zonder de juiste vertaalslag zullen deze veranderingen vooral een nadelig effect hebben.
7. Er is te veel lawaai op kantoor
Het probleem van te veel herrie op kantoor is iets wat we vaak te horen krijgen van bedrijven die werken in een open kantoortuin. Gelukkig zijn hier wel oplossingen voor! Als uw medewerkers klagen over geluidsoverlast en ze aangeven dat ze zich niet kunnen concentreren, dan is het tijd voor actie.
Als u een of meerdere van deze 7 manieren herkent, is het misschien tijd om uw kantoorinrichting te veranderen. Hoe? Daar helpen we u graag mee! Neem contact op met onze klantenservice voor een vrijblijvende offerte.