
4 tips om medewerkers te motiveren
Motivatie is één van de belangrijkste vereisten voor tevreden en productieve medewerkers. Maar hoe motiveert u uw medewerkers? Dat is, zeker in deze periode waarin veel mensen thuiswerken, behoorlijk lastig! Deze tips helpen u met het motiveren van medewerkers, zelfs op afstand.
Veel mensen vinden het prettig om te horen wanneer ze iets goed doen. Dat geeft de motivatie (en daarmee vaak ook de productiviteit) een boost. Vindt u het lastig om medewerkers op de juiste manier aan te moedigen? Deze vier punten kunt u gebruiken:
1. Simpel maar doeltreffend: geweldig gedaan!
Het zal u verbazen hoeveel medewerkers vrijwel nooit iets horen over het werk dat ze doen, tenzij het kritiek is. Een simpele “Goed gedaan”, kan al een heel verschil maken. Zeker tijdens ingewikkelde of langdurige projecten kunnen dit soort kleine complimentjes wonderen doen. Het zorgt ervoor dat medewerkers zich gezien voelen en zal hen motiveren om hun best te blijven doen.
Simpele complimentjes geven helpt ook om medewerkers tevreden te houden over hun baan. Mensen die alleen maar kritiek te verwerken krijgen, zullen sneller op zoek gaan naar ander werk. Ook als een medewerker het gevoel heeft dat zijn werk niet gewaardeerd wordt, kan het verleidelijk zijn om naar een andere functie uit te kijken.
2. Vertrouwen tonen: ik geloof in je
Werken zonder vertrouwen van een leidinggevende kan slopend zijn. En ook al heeft die betreffende medewerker misschien wel uw vertrouwen, het kan geen kwaad om het af en toe te zeggen. Zeker als het even niet zo lekker gaat, kunnen mensen wel wat extra vertrouwen gebruiken. Zo’n tegenslag kan namelijk heel goed het zelfvertrouwen van de medewerker aantasten.
Een kleine aanmoediging van uw kant kan de medewerker net weer de motivatie geven om het te blijven proberen. Dus ziet u signalen van ontmoediging? Vertel de medewerker dat u in hem/haar gelooft én benoem ook de reden(en) waarom dat zo is.
3. Meerwaarde laten zien: we hebben jouw expertise nodig
Het gevoel ‘nodig’ te zijn is een enorme intrinsieke motivatiefactor voor mensen. Niet zo gek dus dat dit soort aanmoedigingen bij veel medewerkers heel goed werkt.
Het geeft niet alleen het zelfvertrouwen een boost, maar motiveert hen ook om (nog) meer hun best te doen. Mensen werken maar wat graag om te voldoen aan de verwachtingen.
4. De hulpvraag: Kun je advies geven?
Net als bij de meerwaarde laten zien, werkt het ook heel goed om medewerkers om advies te vragen. Het is een actievere manier om te laten zien dat u een medewerker waardeert, omdat u niet alleen zegt dat u iemand nodig hebt, maar ook direct een concreet actiepunt vraagt. Hiermee laat u zien dat u de medewerker respecteert en waarde hecht aan zijn mening. Het tegenovergestelde wilt u voorkomen. Wanneer mensen het gevoel hebben dat hun mening er niet toe doet of dat hij niet gehoord wordt, zal dat een zeer nadelig effect hebben op de motivatie van die medewerker.
Moedig medewerkers aan!
Het aanmoedigen of motiveren van medewerkers is altijd de moeite waard. Het verbetert de sfeer (óók als jullie elkaar niet op kantoor kunnen ontmoeten) en zorgt ervoor dat medewerkers gemotiveerd en productief zijn.